قرنطینه خانگی احتمالا شما را هم به خرید غیرحضوری از فروشگاههای آنلاین ترغیب کرده باشد. آمارهای رسمی نشان میدهد از زمان شیوع ویروس کرونا سهم خرید آنلاین تقریبا دو برابر شده و حالا با یک چالش جدید مواجه شدهایم. چطور بفهمیم فروشگاههایی که قرار از آن خرید کنیم سرمان کلاه نمیگذارد و پولمان را بالا نمیکشد؟ تازه این قسمت بدبینانه ماجرا است. ممکن است هزار یک اتفاق در خرید اینترنتی برایتان بیافتد. مثلا شاید فروشگاه مدت زیادی شما را چشم انتظار بگذارد. احتمال دارد کالایی که به دستتان میرسد همانی نباشد که میخواستید. ممکن است از خریدتان پشیمان شوید و کلی احتمال دیگر. برای اینکه با چنین مشکلاتی مواجه نشوید، بهتر است قبل از خرید حتما به هفت سوال درباره فروشگاه مورد نظرتان پاسخ
بازه زمانی تحویل کالا مشخص است؟
خیلی فرق میکند که خریدتان سه ساعت بعد به دستتان برسد یا یک هفته چشمتان را به در بدوزد. فروشگاه حتما باید مشخص کند که چطور میخواهد بسته را به شما برساند. فروشگاههای نامآشنا عموما چنین امکانی را در همان صفحه ثبت سفارش دارند و حتی میتوان ساعت دقیق تحویل کالا را هم مشاهده کرد. تازه بعضا بعد از ثبت سفارش دائما شما را در جریان میگذارند که کالای مورد نظرتان دقیقا در چه مرحلهای است. در طرف مقابل بعضی فروشگاهها که امکانات کمتری دارند، بازه زمانی تحویل کالا را گستردهتر تعیین میکنند. حتی بعضا فروشگاههای کوچک کالا مورد نظر مشتری را با پست به آدرس اعلام شده میفرستند که این مورد باعث میشود زمان تحویل کالا دست کم به یک هفته برسد. در چنین مواقعی حتی متوجه نمیشوید کی قرار است سفارشتان را تحویل بگیرید.
آیا امکان پرداخت در محل وجود دارد؟
اگر از فروشگاههای غیرنامآشنا خرید میکنید و زیاد به معتبر بودن آن و به خصوص خوشقولیشان در تحویل به موقع کالا اعتماد ندارید، بهتر است امکان پرداخت در محل را برای تسویه هزینه کالا انتخاب کنید. چراکه در این صورت اگر خریدتان سر موقع به شما نرسد آیا اشکالی داشته باشد، میتوانید بدون پرداخت هزینه آن را تحویل نگیرید. اما اگر از قبل پول آن را پرداخت کرده باشید، چارهای جز تا کردن با فروشنده بدقول ندارید. این مورد باعث میشود فروشگاههایی که امکان پرداخت در محل ندارند، همیشه در اولویتهای آخر قرار بگیرند.